musicepars.com

موسیقی پارس – جواد فقیه نصیری : بهروز پایگان یکی از معدود تنظیم کنندگان موسیقی هست که همیشه در حال تجربه فضاهای متفاوت بوده است و در این کار هم به موفقیت های بسیاری رسیده است. مخاطبان موسیقی بیشتر او را با همکاری های متعددش با رضا یزدانی می شناسند. البته در آلبوم جدید رضا یزدانی که چندی دیگر با نام “حاطرات مبهم” منتشر می شود همکاری نکرده است، البته این دلیلی بر اتمام همکاری این دو هنرمند نیست و قرار است در سال آینده بار دیگر شاهد همکاری های این دو عزیز باشیم. کارهای قابل دفاع و متفاوتش باعث شد تا یک گفتگوی مفصلی با وی انجام بدهیم که در ادامه می توانید آن را بخوانید؛[more…]

آقای پایگان برای شروع کار برایمان توضیح بدهید قصه ورودتان به موسیقی از کجا شروع شد؟

من موسیقی رو از سن ۷ سالگی آغاز کردم و آن موقع کلاس پیانو ثبت نام شدم ادامه دادم و آرام آرام خودم علاقه مند شدم و پیگیر بودم تا سال ۷۸ که در مجموعه ی فرهنگی ورزشی خادم یک گروه موسیقی تشکیل دادم به نام “پاسیفیک” آن موقع دیگر شروع کردم چیزهایی را که خودم سعی میکردم خلق کنم را با دوستان اجرا کنیم یک سری اجراهایی هم داشتیم و تا سال ۸۱ من آن گروه رو داشتم و بعد از آن در دانشگاه موسیقی خواندم و  بعد از آن که دیگر روی یک سری البوم کار کردم که  به علت پخش نا مناسب و وجود خواننده هایی که در آن سال ها رو بورس بودن مثل علیرضا عصار و شادمهر عقیلی و … پخش شد ولی خیلی شنیده نشد و کار هایم را ادامه دادم تا سال ۸۵ بود که من از طریق یغما با رضا یزدانی آشنا شدم . اولین همکاری ما هم که ترانه ی رییس آقای کیمیایی بود .

از چه سالی فعالیت حرفه ایت شروع شد؟

بستگی دارد حرفه ای رو چگونه معنی می کنیم ؟ حرفه ای یعنی این که درآمد داشته باشم از کارم یا کیفیت حرفه ای؟

هم کیفیت هم درآمد،زیرا هردو مهم هستند.

تقریبا از همان سال ۸۳ و از زمان دانشگاه که من دیگر از لحاظ کیفی احساس میکردم به یک پختگی استانداردی رسیدم، البته این حس خودم بود شاید خیلی ها که کارم را شنیده اند هنوزم این نظررا نداشته باشند . ولی خب با توجه به استاندارد هایی که از خودم توی ذهنم بود از سال ۸۳ موسیقی شغله من شد . بعد شروع کردم به تاتر و آهنگسازی کردن برای وله های تلویزیون و صدا و سیما و دیگر آرام آرام از طریق موسیقی درآمد داشتم از سال های ۸۳ میشود گفت که دیگر به صورت حرفه ای شغلم شد.

چه سازهایی می زنی؟

ساز تخصصی ام پیانو هست و ساز دومم هم گیتار.

تحصیلات دانشگاهیت رو میشه بگی؟

موسیقی خواندم، لیسانس موسیقی از اینترلیگ روسیه.

بسیار عالی، پس کاملا تخصصی فعالیت میکنی؟

بله سعی کردم همین طور باشد

به نظر خودت کدام اثرت باعث معروفیتت در این عرصه شد؟

اصولا موزیسین ها به آن معروفیتی که شما مد نظرتون هست فکر نمیکنم تو ایران برسند، ولی خب من تا همان حدی که  یک سری کارهام را و در صنف خودمان شهره شوم همان آلبوم ساعت ۲۵ بود. ولی خب کلاً تو ایران موزیسین به آن معنی که شهرت و معروفیت داشته باشد هیچ وقت نمی رسد. چون مردم اصولا مجری یا همان خواننده رو میبینند و کاری به بقیه ندارند و اگر بخوایم درصد بگیریم حدود ۴ یا ۵ درصد مردم هستند که پیگیری میکنند روی جلد البوم چه چیزی نوشته و چه کسانی کار کردند و چه کسی نواخته و … .

البته فکر کنم این مشکل هم کم کم دارد حل می شود و مردم با دست اندرکارن موسیقی بیشتر آشنا می شوند.

بهروز: ببینید حالا من به علت ساختار گروه خودمان و یا  فرمتی که خودمان داریم کار میکنیم  و یک گروه هستیم یک مقدار توجه ها به سمت ما که موزیسین هم هستیم جلب شده ولی احساس می کنم که در موسیقی پاپ خیلی این جا نیفتاده باشد ولی در کل من فکر میکنم نه ،این هنوز ی معضل بزرگی است که شنونده ها متاسفانه توجه نمی کنند یک کاری که خروجیش را میشنوند خواننده یک بخشی از ان اثر هستش و افراد زیادی هستند که در موفقیت آن اثر دخیل هستند و در این قضیه خیلی خوب میشود که این فرهنگ سازی بشه و مردم و شنونده ها به این دقت کنند که کسانی که واقعا درصد های بالایی نقش داشتند در موفقیت این کار کیا هستند و این انگیزه میدهد.

دقیقا همینه یعنی باید به ادم یک انگیزه ای داده بشه برای ادامه کار…  همه چیز هم که تنها پول نیست…

بله دقیقاً، همه چیز پول نیست و هر شخصی که کار هنری میکند و همه ی کسانی که کار هنری می کنند در هر سطحی که باشند اگر از آنها بپرسید آرزویشان این است که اسمشان ماندگار بماند. ولی باید آن اسم توی ذهنشان باشد  که بعد از ۲۰ سال دیگر بگویند: این اهنگ که ۲۰ سال پیش آمد کار فلان کس بود اگر این اسم نباشد هیچ اتفاقی نمی افتد.

در فعالیت ات سعی کرده ای خاص باشی؟

سعی نمیکنم، حقیقتا این فرم موسیقی را دوست دارم یعنی فشاری  را روی خودم نمیگذارم که اینجوری کار کنم و واقعا خیلی از فرم های دیگری که الان خیلی ها دارند کار میکنند بدون ادعا میگویم که کار نکردم چون علاقه ای نداشتم و خیلی تخصصی در آن ندارم و ترجیح میدهم که در تخصص همکارهای دیگر هم که خیلی خوب کار میکنند سرک نکشم و به قول معروف پام  رو تو کفش کسی نکنم .

قبول دارید معمولاً در سبک های خاصی کار می کنید؟

خودم به شخصه فکر نمیکنم که بیایم یک کاری بکنم که متفاوت باشد، یعنی وقتی دست به کار میشوم خود به خود دوستانی مثل شما میایند و نظر لطفشان را میگویند که کاراهای شما متفاوت هستند. ولی چون من این موزیک را از بچگی گوش داده ام و هر موقعی هم که دست به کار شدم در این فضا کار کردم و چون در  ایران کمتر کار شده است دوستان لطف دارند و میگویند این فضا خاص و یونیک هست.

به نظر خودت همکاری با رضا یزدانی باعث پیشرفت ات شده؟ و تنظیمی که باهاش انجام میدادی بهش علاقه داشتی؟

بله، رضا یزدانی با توجه به آن فکر و ایده هایی که من در ذهنم دارم و داشتم و فرم و فضاهایی از موسیقی که دوست داشتم کار کنم بهترین آدمی بود که در ایران میتوانستم با آن همکاری کنم ، من خیلی خوشحالم که با رضا اشنا شدم و با وی همکاری می کنم و فکر میکنم که داشتن یک همچین مجری ای به عنوان خواننده که خودش هم یونیک و خاص هست فضایی را که تو دوست داری را به نحو احسنت اجرایش میکند قطعا  باعث پیشرفت میشود، تردیدی در آن نیست.

از آلبوم جدید رضا یزدانی برایمان بگو، قرار است در آلبوم ” خاطرات مبهم “هم باشی؟

در این آلبوم بنده همکاری نداشته ام و این آلبوم را به طور کامل اقای کارِن همایون فر کار کرده ،ولی در حال جمع کردن یک البوم دیگر هستیم که بعد از این البوم  که اقای همایونفر کار کرده ریلیز می شود که آن کار هم تو قالب گروه هستش مثل البوم ساعت ۲۵ یا البوم ساعت فراموشی و الان داریم قطعاتش رو تنظیم می کنیم خیلی آهسته و پیوسته که به امید خدا برای بعد از عید سال آینده برود برای چاپ و تکثیر و بقیه مراحل که انشالله منتشر بشود.

کارِن هم توی این البوم بعد از عید حضور داره؟

تا اینجایی که من میدونم نه ، این البوم خاطرات مبهم یک کار جداگانه بود که انجام شد .

در رابطه با فضاسازی آلبوم و ساز بندی آلبومی که قرار هستش بعد از عید بیاد برایمان توضیح بدهید.

۵۰ درصد  تنظیمش آن آلبوم را من انجام میدهم و ۵۰ درصد تنظیم ها را هم افراد دیگر انجام میدهند. همان کسانی که در البوم های قبل هم همکاری داشتند. آن ۵۰ درصدی را که من دارم انجام میدهم یک فضا و فرمی رو میخواهم اضافه کنم  که تا حالا ک متر تو این آلبوم قبلی بوده است، با استفاده از سازهای سمفونیک هست، منتهی در خدمت همان نوع موزیکی که ما کار میکردیم.

یکی از آثار مشترکی که با رضا داشتید و به آن علاقه دارید را نام می برید؟

ببینید خیلی کارها بوده است. ولی من در بین کارهایی که  در آلبوم هستش یکی را نمیتوانم بگویم  و باید حداقل ۴،۳ تا رو بگم چون بالای ۴۰ تا ترک باهم کار کردیم شاید هم بیشتر و انتخاب یک ترک واقعا سخته، من توی البوم ساعت فراموشی کافه بهشت و کافه رویا رو خیلی دوست دارم، بعلاوه این که حرفهای شخصی هم به نظر خودم تنظیمش خیلی خوبه ، من خود ترک ساعت ۲۵ رو هم خیلی دوست دارم . گام های معلق هم یک کار خارج از البوم هستش که خیلی فضایش را دوست دارم.

برنامه ی کاری شما برای آینده چه  هست؟ میخوایید از چه سبک ها و چارچوبی پیروی کنید؟

من کلا به چارچوب فکر نمیکنم و این که ادم قبل از اینکه دست به کار بشود  بگوید که من حتما باید تو این چارچوب  کار کنم باعث میشود که ذهن و فکر و خلاقیتت را محدود کنی، اصولا  با توجه به فرمتی که در ذهنم هست از موسیقی بدون اینکه فکر کنم که توی چه چارچوبی میخواهم کار کنم میروم وارد کار میشوم و بعد توی کار سعی میکنم فرآیند را تکمیل کنم .اینکه بگم مثلا من میخواهم از این به بعد راک کار کنم  خب این حرف درست نیست چون من فرم فضاهای دیگری را هم دوست دارم کار هم کردم مثلا فضاهایی که تلفیق میشه با موسیقی کلاسیک تحصیلاتم هم در دانشگاه موسیقی کلاسیک بوده و تا حدی اشراف دارم روی این موسقی و میتوانم کار کنم ، موسیقی  jazz بوده و پیانوی jazz میزدم و نمیتونم بگویم که چه کاری رو میخواهم ادامه بدهم یا چه فرمی و … ، ولی خب یک ذهنیت و فکر کلی پشت کارهایم هست و از آن خارج نمیشوم . یعنی از لحاظ موسیقیایی یک سبکی دارم منظورم یک خط فکری هستش که همیشه پشت کارام بوده و هست.

پس شاهد کارهای متفاوتی از شما هستیم ؟

من تلاشم رو میکنم ،همیشه وقتی دارم کار می کنم بیشتر فکرم این هست که چه کاری بکنم که کسانی که موسیقی من را گوش میدهند احساس خوبی بهشان دست بدهد.

و حرف آخر . . .

میخواهم در خدمت موزیکی که تا الان کار میکردیم باشد. نیاییم بگوییم کار مثلا شده سمفونیک راک یا سمفونیک پاپ این سمفونیک در واقع آن قدر پررنگ نمیشود که بخواهد در اسم گزاری یا حالا ژانر کار تاثیری بگذارد. میشود گفت بیشتر میخواهم یک مقداری کارها حماسی تر بشود و صدای با ابهت تری بدهد و یک مقدار از آن حالت صرفا راک یا صرفا پاپ راک خارج بشود و یک مقدار عظیم تر و با اباهت تر بشود. چون در آلبوم های قبلی این فکر را داشتم اما امکانات و زمان اجاره نداد مخصوصا شرایط زمانی. در این البوم شرایط بهتری داریم و سعی می کنم حتما ارکستر بزرگ در کارها استفاده کنم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.